Varde Maskinstation: Et værktøj skal være simpelt og passe til det arbejde som skal udføres

Varde Maskinstation sætter altid en ære i at have det rigtige udstyr til opgaven – sådan skal det også være med IT-systemerne, siger Anker Vestergaard, daglig leder af Varde Maskinstation.

De havde i længere tid forgæves ledt efter et system, som kunne dække alle funktionerne i den daglige drift af maskinstationen.

– Et IT-værktøj skal være simpelt og passe til det arbejde som skal udføres. Jeg har nu fået et værktøj, som har givet mig det totale overblik på en enkelt måde. Ved at værktøjet er bygget til os – sammen med medarbejderne, gør, at vi har fået et simpelt system, som alle nemt kan bruge, siger Anker Vestergaard, driftsleder ved Varde Maskinstation.

Se videoen om Varde Maskinstation

Derefter er vi nu gået i gang med at optimere vores rapportering til kunderne, så vi arbejder med hvordan vi skal lave en hurtig og korrekt rapportering til kunderne omkring f.eks. sprøjte- og udbytte journaler.

Husk at få medarbejderne med i processen

Når man indfører nye systemer, så er det ekstremt vigtigt at alle medarbejderne er medinddraget. Lige fra første opstart har vi sørget for, at det er medarbejderne, som er i centrum. Det er medarbejderne der er ude ved vores kunder og derfor er det også dem der har viden om hvad er udført – det har de nu mulighed for at videregive på en enkel og præcis måde. Vi har nu den fornøjelse at dagsedlerne er korrekt udfyldt – alt er medtaget og de er direkte klar til fakturering, umiddelbart efter at opgaven er udført.

Vores egen app

Der anvendes helt almindelige tablets og telefoner ved medarbejderne – dette er teknologisk muligt i dag – ikke mindst fordi Maskinstationen har fået deres helt egen app. Appen er, ligesom resten af systemet, skræddersyet til virksomheden. Betjeningen er så enkelt, at en afløser kun skal have et kvarters undervisning, så er han igang med at bruge systemet.

Skræddersyet kontor hvor som helst – også i traktoren eller på værkstedet

Overblikket får jeg ved at alle opgaver er overskueligt præsenteret i en kalender – så jeg kan følge dagens opgaver online, efterhånden som de bliver udført. Dette overblik kan jeg få uanset hvor jeg er henne – hjemme på kontoret kan jeg få overblikket gennem de store skærme jeg har på væggen – men jeg kan også se nøjagtigt det samme på telefonen, hvis jeg er på vej ud til en kunde.
Systemet er lavet så jeg kan modtage en ny opgave fra en kunde både på telefonen, eller hjemme på kontoret.

Tilvænningen gik hurtig

Selvfølgelig vil der altid gå lidt tid med at vænne sig til at gøre tingene på en ny måde, men vores medarbejdere har været fantastiske til hurtigt at omstille sig til noget nyt. Systemet er jo ikke kun en hjælp for os i administrationen, der er rigtig mange ting som også bliver lettere for medarbejderne.

Hvad er der fokus på lige nu?

Vi har i vinterperioden haft fokuseret på at få løst de behov som vores værksted har og derigennem få en mere optimal udnyttelse af egne ressourcer.

Kundecases:

Load More Posts
2018-09-26T14:39:28+02:00