Ny bogføringslov 1. juli 2022

Forside
Del artiklen

Den nye bogføringslov pålægger virksomheder at bogføre digitalt, hvilket giver virksomhederne en markant tidsbesparelse og styrker indsatsen mod snyd og fejl i regnskaber, moms- og skatteangivelser.

Sidder I med et gammeldags økonomisystem, dagsedler på papir eller blot en proces, der ikke involverer bilagsscanning, så følg med her. Nye regler for bogføring træder i kraft og betyder for dig, at virksomhedens regnskaber nu skal digitaliseres – og det kan være en stor gevinst i jeres daglige arbejde.

Hvad er bogføringsloven?

Alle virksomheder, som driver forretning i Danmark, er omfattet af bogføringsloven og har dermed pligt til at bogføre. I denne lov står de gældende krav for bogføring, man som virksomhed skal leve op til. Det indebærer bl.a., krav til registrering og opbevaring af virksomhedens regnskabsmateriale i minimum 5 år samt dokumentation af bilag enten fysisk eller digitalt.

I 2022 har Folketinget vedtaget, at bogføringsloven er lidt rusten, og det derfor nu er blevet tid til en opdatering af en række punkter. I denne artikel kommer vi omkring de vigtigste ændringer for dig og din virksomhed.

Vigtige ændringer, du skal holde øje med

Overordnet vil den nye bogføringslov minimere virksomhedskriminalitet som skattesvindel og medføre en mere effektiv proces i virksomheders bogholderi.

Følgende ændringer er derfor vigtige at sætte sig ind i:

  • Det bliver nu lovpligtigt at anvende et digitalt bogføringssystem, som kan implementere e-fakturering. Dette gælder dog ikke små virksomheder.
  • Regnskabsmateriale, herunder registreringer og bilag, skal opbevares digitalt i minimum 5 år. Vær opmærksom på, at papirfakturaer derfor skal scannes ind inden for en 10 dages-frist.
  • Alle registreringer af transaktioner, inkl. ændringer af disse, skal være synlige og dateres i systemet.
  • Virksomheder skal foretage og gemme sikkerhedskopier af materialet regelmæssigt. Det originale materiale skal være tilgængeligt for bemyndigede personer.
  • Erhvervsstyrelsen kan foretage kontrol af bogføringssystemer, herunder også de uregistrerede bogføringssystemer. Kan myndighederne ikke få indsigt i regnskabsmaterialet, kan de udstede en bøde på op til 1,5 millioner kroner.
  • Øget fokus på beskyttelse af persondata (GDPR).

Hvornår træder den nye bogføringslov i kraft?

De opdaterede retningslinjer i bogføringsloven træder i kraft pr. 1. juli 2022. Kravene listet ovenfor vil løbende implementeres.

Frister for skifte til et digitalt bogføringssystem:

  • 1. januar 2024: Virksomheder med pligt til at indberette årsrapport skal tage et system i brug.
  • 1. januar 2026:  Øvrige virksomheder med en årlig nettoomsætning på over 300.000 kroner to år i træk, skal bogføre via et digitalt bogføringssystem.

Vær opmærksom på, at virksomheder, som ikke anvender et registreret bogføringssystem, kan der også være andre datoer gældende.

Vil du læse mere om de nye regler, kan vi henvise til Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Hvad betyder det for min virksomhed?

Første skridt i overgangsfasen er altså, at virksomheder skal digitalisere deres bogføring. Bogføring kan være et tidskrævende stykke arbejde, som både kan udforme sig i papirlapper og rodede Excel-ark. Det slipper du for nu.

Det handler altså om, at du allerede nu ser dig om efter et regnskabssystem, som lever op til de nye, digitale krav og skaber værdi for din virksomhed.

Krav til digitale bogføringssystemer

Bogføringssystemerne skal understøtte løbende registrering af transaktioner med tilhørende angivelse af bilag. Herunder opbevaring af registreringer samt bilag.

Leve op til standard IT sikkerhed:

  • Bruger og adgangsstyring
  • Automatisk sikkerhedskopiering af registreringer og bilag

Understøtte automatisering, herunder automatisk fremsendelse og modtagelse af e-fakturaer samt kontering i overensstemmelse med offentlig standard kontoplan.

Hop med på digitaliseringsvognen med CustomOffice

Tip: Hvis du allerede bruger CustomOffice, kan du spare op til 15% på din e-conomic aftale

Derfor vil vi gerne fremhæve en af vores samarbejdspartnere, e-conomic, som tilbyder et online regnskabsprogram, der kan spille sammen med CustomOffice og som overholder kravene til den nye bogføringslov.

Med e-conomic kan du spare tid og kræfter på manuel bogføring ved f.eks. at bruge e-conomic Smart Pay til at betale dine elektroniske bilag direkte i banken.

Vi hos CustomOffice kan følge, guide, rådgive og hjælpe dig med digitaliseringen, når du skal med på bølgen. Vi er knivskarpe på området og tager hånd om at:

  • skifte jeres økonomisystem
  • digitalisere jeres dagssedler
  • undervise jer i digitale bilag
  • finde den rigtige løsning for din virksomhed.

Vores brede erfaring med at hjælpe virksomheder, gode service og effektive system kommer vores kunder til gode hver dag. Skal du være den næste, der siger farvel til uendelige ringbind og papirlapper, så er vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed videre.

Læs mere om CustomOffice's samarbejde med e-conomic her.

Læs også...

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få inspiration til en hverdag uden papir, invitationer til konferencer og nyt om CustomOffice.
Indtast virksomhedsdomæne
.customoffice.dk