Netværksdag: Den nye bogføringslov

netværksdag
Del artiklen

Kom til gratis netværksdag med CustomOffice og Visma e-conomic vedrørende den nye bogføringslov, som pålægger virksomheder at bogføre digitalt.

Folketinget vedtog den 19. maj 2022 en ny bogføringslov, som pålægger virksomheder at bogføre digitalt. I den forbindelse inviterer vi sammen med Visma e-conomic til en fælles netværksdag, hvor du kan blive klogere på alt, som du og din virksomhed bør vide om den nye bogføringslov.

Vi vil på dagen forsøge at skitsere kravene og vise, hvordan kravene vil kunne blive vendt til fordele for dig og din virksomhed. I den forbindelse vil vi vise dig, hvordan du fører et digitalt bogholderi i regnskabsprogrammet e-conomic, og hvordan du kan styre dine medarbejdere og arbejdsopgaver i CustomOffice. Læs mere om Ny bogføringslov 1. juli 2022.

Derfor bør du deltage

Da din virksomhed allerede skal føre digitalt regnskab fra 2024, er det væsentligt, at du hurtigt tager stilling til, om du har det rette regnskabssystem, som varetager din virksomheds interesser. Med e-conomic får du de funktioner, som du skal bruge for at føre et digitalt regnskab. Med i alle vores pakker følger nemlig funktioner, som gør det nemt for dig at indsamle og scanne dine bilag digitalt – og samtidig giver dig mulighed for sikker opbevaring af dine bilag.

På dagen vil du kunne få svar på alle dine spørgsmål, og du vil få en gennemgang af de systemer, som CustomOffice og Visma e-conomic tilbyder sammen. Derudover får du indblik i, hvilke gevinster det kan udløse for virksomheden, når I bliver digitale. Tilmed giver vi dig en introduktion til:

Du får blandt andet indblik i

  • Vigtige skæringsdatoer for den nye bogføringslov
  • Hvordan du får medarbejdere og kollegaer med på rejsen
  • Hvilke investeringer, der er mest rentable for din virksomhed
  • Hvordan du sparer mere tid med de digitale værktøjer

Indholdet for dagen

Alt det praktiske

Pris: Der er gratis adgang.
Forplejning: Der vil være forplejning med afsluttende frokost.
Tid: Torsdag d. 3. november kl. 09:00 – 13:00.
Sted: Best Western Plus Hotel Eyde, Torvet 1, 7400 Herning. (Der er gratis parkering ved Hotel Eyde).

Se denne parkeringsanvisning.

Tilmelding: Ring til CustomOffice og bestil plads: 89 88 50 03, eller skriv til [email protected].

Samarbejde med Visma e-conomic

e-conomic er regnskabsprogrammet bygget til lige netop dig — uanset branche, virksomhedsstørrelse og erfaring med regnskab. Programmet er nemlig fleksibelt og du kan tilpasse det din situation. Også når din virksomhed vokser og behovet ændrer sig.

Med det rigtige regnskabsprogram og en kompetent vejledning, sikrer vi, at du får det fulde overblik over din virksomheds økonomi, et bedre samarbejde med din revisor/bogholder, og mere tid i din hverdag — fordi sammen skaber vi overskud.

Den nye bogføringslov

  • Alle virksomheder med en omsætning på over 300.000, 2 år i træk, vil være omfattet af lovforslaget.
  • En virksomhed/forening skal registrere sine transaktioner og opbevare dem og bilag i et godkendt digitalt bogføringssystem.
  • Dine bilag og arbejdsgange skal være digitale pr. 1/1 2024.
  • Bogføringssystemet skal opbevarer bilag i 5 år.

Krav til digitale bogføringssystemer

  • Understøtte løbende registrering af transaktioner med tilhørende angivelse af bilag. Herunder opbevaring af registreringer samt bilag
  • Leve op til standard IT sikkerhed:
    • Bruger og adgangsstyring
    • Automatisk sikkerhedskopiering af registreringer og bilag
  • Understøtte automatisering, herunder:
    • Automatisk fremsendelse og modtagelse af e-fakturaer
    • Kontering i overensstemmelse med offentlig standard kontoplan

Forventet tidsplan

  • 1. januar 2023: De nye krav til digitale standard bogføringssystemer forventes at træde i kraft.
  • 1. oktober 2023: Forventet frist for omstilling af digitale bogføringssystemer til de nye krav og for anmeldelse af systemet til Erhvervsstyrelsen.
  • 1. oktober – 1. januar 2024: Erhvervsstyrelsen kontrollerer, at anmeldte bogføringssystemer opfylder kravene.
  • I første halvår af 2023: Erhvervsstyrelsen udarbejder udkast til krav til bogføringssystemer, som ikke skal registreres.Kravene vil blive sendt i offentlig høring.
  • 1. juli 2023: De nye krav til digitale bogføringssystemer, som ikke skal registreres, forventes at træde i kraft. Virksomhederne og deres systemleverandører vil herefter få tid til at omstille sig til de nye krav.
  • 1. juli 2024: Det forventes, at regnskabspligtige virksomheder skal anvende et registreret bogføringssystem, fra det regnskabsår der starter 1. juli 2024 eller senere.

*OBS! Der er alene tale om forventede ikrafttrædelsestidspunkter.

Læs også...

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få inspiration til en hverdag uden papir, invitationer til konferencer og nyt om CustomOffice.

Gratis nyheder

Er du interesseret i at læse mere om vognmænds erfaringer med digital tidsregistrering? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Indtast virksomhedsdomæne
.customoffice.dk