View Categories

Giv rabat til kunderne (særpriser)

RABAT I E-CONOMIC

Generelt, så skal alt særpris og rabat styres fra e-conomic.

(Den ”mængderabat” som der eventuelt er opsat i  i CO – skal fjernes og opsættes i e-conomic.)

MÆNGDE RABAT (Different pris)

Varerabatgruppe

Først går man ind og kigger på hvilke varer som man vil give en (mængde) rabat til alle på –  det kunne være varen 1160-160-01-4 Sprøjtning :
Sprøjtning 0-4,99 ha          listepris
Sprøjtning 5-24,99 ha        20,00%
Sprøjtning 25-99,99 ha      36,00 %
Sprøjtning 100->   ha        42,00 %

Så går man ind i Lagermodulet og ned under Varerabat – her opretter man en varerabatgruppe der hedder 1160160014 Sprøjtning.

Så går man ind på varen og sætter varerabatgruppen til 1160160014.

Rabatgruppe

Overordnet så lave man en rabatgruppe (under salg- som gælder for alle kunder. (kunne hedde ”1  ALLE”) – denne rabatgruppe sætter man på alle sine almindelige kunder.

(kører en eksport og derefter import med rabatgruppe sat til 1 på alle kunder – husk også at sætte oprettelsen af nye kunder til at have rabatgruppen 1 ALLE som standard)

Nu går man ind i rabatgrupper og opsætter kombinationen:

Rabatgruppe 1 (ALLE):
Varerabatgruppe:                       mængde            rabat%

1160160014 Sprøjtning.                   5                20,00%

1160160014 Sprøjtning.                  25               36,00%

1160160014 Sprøjtning.                100               42,00%

Eksempel

Hvis listeprisen på varen 1160-160-01-4 Sprøjtning er 100 kr. og kunden er med i rabatgruppen ALLE – så får han f.eks. 36,00% rabat – såfremt har får sprøjtet 30 ha. (dvs 64 kr. pr. ha)

Rabateksempel med særpris:
Hvis en kunde har en særpris på sprøjtning – så han skal betale 50 kr./ha i stedet for 100 kr./ha – så tages de 50 kr som udgangspunkt for de 36,00% rabat. (dvs. 32 kr. pr. ha)

Dvs. alle rabatter tager udgangspunkt i den pris der er sat for kunden (enten listepris eller særpris).

SÆRLIG KOMBINATION AF BÅDE SPECIAL RABAT OG SÆRPRIS

Situation

Specialtilfælde hvor en kunde både skal have en særpris og en en sær-mængderabat.

Kunden 14151617 Hans Hansen har fået en special pris på sprøjtning.

Fra 0-100 ha skal han betale 75 kr/ha (listeprisen var 100 kr.)
Over 100 ha skal han have rabat på 45%

Opsætning

Der laves en helt specifik rabatgruppe til kunden.

Hvis kunden er   14151617 Hans Hansen – så kunne rabatguppen hedde 14151617 Hans Hansen  (på den måde kan man altid se at det er en helt specifik rabat til en specifik kunde).

Man sætter rabatgruppen 14151617 Hans Hansen på kunden Hans Hansen.

Nu skal man oprette hvorledes rabatten skal være specielt for denne kunde.

Hvis man bruger ovenstående eksempel med varen 1160-160-01-4 Sprøjtning,  som har varerabatgruppen 1160160014 Sprøjtning – så kan lave følgende opsætning af den specifikke rabatgruppe.

Rabatgruppe 14151617 Hans Hansen:
Varerabatgruppe:                        mængde               rabat%

1160160014 Sprøjtning.                      100                    45%

Derefter skal man sætte en særpris på varen til den specifikke kunde på 75 kr/ha (se opsætning af særpriser)

Eksempel 1:

Hvis kunden Hans Hansen får sprøjtet 75 ha – så kommer han til at betale:
Udgangspunkt = særpris på 75 kr./ha.

Da han ligger under de 100 ha, som er grænsen til næste rabattrin, så skal han ikke have yderligere rabat.
(en “normal” kunde skulle betale 100 kr/ha – men med en rabat på 36,00% = 48 kr. /ha for det samme stykke arbejde.

Eksempel 2:
Hvis kunden Hans Hansen får sprøjtet 107 ha – så kommer han til at betale:
Udgangspunkt = særpris på 75 kr./ha.

Da han ligger over de 100 ha, som er grænsen til næste rabattrin, så skal han have yderligere rabat på 45% – dvs. en pris på 41,25 kr/ha.

(en “normal” kunde skulle betale 100 kr/ha – men med en rabat på 42,00% = 58 kr. /ha for det samme stykke arbejde.

 

Figur: Skematisk visning af rabatfunktionen:

 

 

GIV RABAT TIL KUNDERNE (SÆRPRISER)
Indtast virksomhedsdomæne
.customoffice.dk